اینستاگرام

اینستاگرم که یکی از حلقه های رابط شبکه‌های اجتماعی بود، در اکتبر ۲۰۱۰ راه‌اندازی شد و آنچنان رشد که فیس بوک در آوریل ۲۰۱۲، اینستاگرم را به مبلغ یک میلیارد دلار خریداری کرد. کوین سیستورم، از بنیانگذاران اینستاگرام و مدیر عامل شرکت Fast می‌گوید: «این بزرگترین موجودیت در جهان خواهد بود.»

شبیه ترین سایت به اینستاگرام از نظر شکل اجرایی توییتر محسوب می‌شود، با این تفاوت که در توییتر متن و لینک به اشتراک می‌شود. در این شبکه اجتماعی همانند توییتر امکان فالو کردن و فالو شدن (دنبال و پیگیری کردن آخرین تصاویر آپلود شده)، کامنت گذاشتن و البته لایک کردن بود که بر جذابیت های این شبکه افزوده بود.

اینستاگرام فیلتر و رفع فیلتر شد

علاوه بر اینها، این برنامه، فیلترهایی برای عکس‌ها در نظر گرفته بود که انتخاب و استفاده از آنها، فضای متفاوتی به تصویر می‌داد. اینستاگرام به عنوان قدرتمندترین شبکه اجتماعی موبایل-بنیان به صورت پیش‌فرض اجازه ذخیره تصاویر را به دلایل مختلف به ویژه از جنبه حفظ حریم خصوصی نمی‌دهد و تنها از طریق اسکرین‌شات قابلیت برداشت تصویر وجود دارد که از کیفیت مشخصی برخوردار است اما به هر صورت این شبکه نیز به دلایلی خلاف قوانین موجود شناخته شده و فیلتر شد.

این فیلترینگ اما چندان دوام نیاورد و ساعاتی پس از وقوع و سراسری شدن فیلترینگ این شبکه اجتماعی و به دلایلی که هنوز اعلام نشده، اینستاگرام رفع فیلتر شد. در همین حال یکی از رسانه ها به نقل از منبع آگاه از عدم صدور دستور برای فیلترینگ اینستاگرام خبر داده، حال آنکه معمولاً چنین اختلالاتی در حوزه رفع فیلترینگ یک وب سایت و معمولاً به دلیل تغییر آی پی چنین شبکه‌هایی به آی پی آدرسی که فیلتر نیست رخ می‌دهد و فیلتر، آن هم از نوع سراسری که در قاعده اختلال بگنجد، در حافظه نمی آید.

همچنین  یک عضو دیگر کمیته زیرمجموعه این کارگروه در مواجهه با آن اعلام بی‌اطلاعی کرد و به تسنیم گفته است: «تا حال حاضر دستوری در ارتباط با فیلتر کردن دیگر سرویس‌ها در میان نبوده است، کمااینکه اینستگرام هم‌اکنون در دسترس است و سایت آن نیز پا برجاست.» که با این اوصاف ظاهراً فیلتر این شبکه منتفی است.
http://www.tabnak.ir/fa/news/367665/%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%B3%D8%AA%D8%A7%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%85-%D9%81%DB%8C%D9%84%D8%AA%D8%B1-%D9%88-%D8%B1%D9%81%D8%B9-%D9%81%DB%8C%D9%84%D8%AA%D8%B1-%D8%B4%D8%AF

آی . تی . و روابط عمومی : فیس بوک، وی چت، و اکنون اینستاگرام! و شبکه های اجتماعی اینترنتیِ دیگر! اگر این ها را وسایل ارتباطیِ الکترونیکی به طور خاصّ و وسیله، به طور عامّ بدانیم، مانند هر وسیله ی دیگر، می تواند هم سودمند و هم زیان آور باشد؛ بستگی به شیوه ی بهره مندی از آن دارد. منِ کمترین، هنوز به درون هیچیک از این شبکه های اجتماعیِ ایتنرنتی، نرفته و از آنها، بهره مند نشده ام.

اما- اگر این شبکه ها را، به قول جامی «پری رو» بدانیم-«پری رو تاب مستوری ندارد -در، ار، بندی، سر از روزن برآرَد.» بنابر این ، فیلتر (یا به قول فرهنگستانی ها: پالایه) شود، باز هم جوانان به آن راه می یابند. کلۀ اینترنت هم یک زمانی مغضوب بود. اکنون، اکثر آیات عظام هم ،وبگاه و وبلاگ دارند و به ترویج ارزش های دینی، می پردازند.

از سویی دیگر، حفظ و حراست حرمت های مردم و ارزش های فرهنگی و خانوادگی و شخصی هم از واجب ترین هاست. درهرصورت، دولتمردان،و سیاست گزارانِ فرهنگی کشور ها، باید اندیشه ای اصولی و اساسی کنند.

چشم به راه نظرات عزیزان هستیم.