۸ رقمی شدن و

همکد شدن تلفن های ثابت استان مرکزی ،

 

با اجراي طرح همکدی در استان مرکزی ، به اول شماره شهرهاي مامونيه، نيم ور، محلات، دليجان و نراق رقم (۴) اضافه شده است  . با اجراي این طرح، همه ی تلفن‌هاي ثابت استان مرکزی ، بدون کد با يکديگر تماس مي‌گيرند و هزينه مکالمات به نرخ شهري محاسبه خواهد شد.
مهندس مشیّدی ،مدیرعامل شرکت مخابرات استان مرکزی،‌ ضمن اعلام این خبر افزود: شماره‌هاي استان به صورتي طراحي و انتخاب شده‌اند که ،حداقل تغييرات در شماره‌هاي استان و بخصوص در بخش شماره‌هاي مراکز صنعتي اعمال خواهد شد. وي ادامه داد: در اين شماره‌گذاري به ابتداي شماره تلفن شهر‌هاي اراک، تفرش، خنداب، آشتيان، ميلاجرد، جاورسيان وکميجان رقم(۳) اضافه شده است و ديگر مشترکان توابع استان نيز ،مي‌توانند براي آگاهي از تغييرات و دريافت شماره جديد خود از طريق تماس با شماره ۷۷۱۸  و يا ارسال کد و شماره قديم خود به سامانه پيام کوتاه ۳۰۰۰۰۸۶ اقدام فرمايند.

روابط عمومی سر آمد

 

    برداشت از روابط عمومی سر آمد ؟   

* واژه ی « سر آمد » به معنی پیشرو ، پیشگام ، رهبر ، سر دسته و معانی یی از این دست .

بنابراین روابط عمومی سرآمد ، آن گونه روابط عمومی است که « خط مقدّم » سازمان ، برای مواجه با مشکلات ، مسائل ، معضلات و در نهایت بحران سازمان باشد ؛

روابط عمومی چون دروازه ی ورود و خروج سازمان است ، باید پاسخگوی همه ی مخاطبان سازمان ( اعم از مشتریان ، خدمت گیرندگان ، کارکنان و ... ) باشد. پاسخگویی اقناعی و معطوف به هدف مشروع.

روابط عمومی چون چشم و گوش سازمان است ، پیش از همه ی حوزه های مدیریتی سازمان ، باید در جریان بازتاب سازمان در جامعه باشد. دیدگاه های مردم را به طور مستمّر رصد کند و برای آن که سازمان در میان جامعه ، وجهه ی مطلوب و مطبوعی داشته باشد ، باید به خواسته های بحق مردم پاسخ درست و اصولی بدهد تا از هرگونه مشکل و معضل و بحران سازمان پیشگیری کند. همین صفت پیشگیری کنندگی روابط عمومی معنی سرآمدی دارد. برای این که روابط عمومی صفت سرآمدی را محقّق سازد، باید هم حقوق مردم را مراعات و از سازمان مطالبه کند هم از حقوق سازمان در برابر مردم محافظت کند. و هیچگاه حقوق هیچیک از طرفین را تضییع و به نفع دیگری مصادره نکند.

برقراری چنین موازنه ای نیاز به تدبیر و تدبّر مدیر و کارشناسان متخصّص روابط عمومی دارد.

برای تحقّق صفت سرآمد ، روابط عمومی باید از همه ی فنون شایسته و مناسب ارتباطی بهره گیرد و از همه ی نیروهای متخصص و کارشناس و خبره ، با خصلت های اخلاقمندی برخوردار باشد. تا سطح کیفی خود را تا حد سرآمدی ارتقاء دهد.

 

کهنگی و یکنواختی (مقاله)

 

     کهنگی و یکنواختی ، ملال آور است    

ملالِ خاطر ما ، در بیان نمی گنجد *

محمد علی چراغی

واژگان : تغییر – قوانین - نیروی انسانی – روزمرّگی - آموزش- روز آمد – ارتباطات نو – تحوّل – تحوّل سازمانی

۱ - پیش درآمد - ازقدیم گفته اند : « روز از نو ، روزی از نو » یا « نو که آمد به بازار ، کهنه شود دل آزار» و تعبیر ها و مثل ها و کنایات دیگر . در هرصورت ، کهنگی و یکنواختی ، ملال آور است .راهِ رها شدن از یکنواختی ها، تغییر و دگرگونی است . 

تغییر ، یعنی دگرگون شدن (غیربه غیر شدن) ؛ یعنی از وضع موجود ، به وضعی دیگر درآمدن ؛ معمولاً وضع یکنواخت ، انسان را دچار ملال می کند .هرازگاهی لازم است ، تغییراتی در زندگی و روزمرّگی هامان ایجاد کنیم . یقیناً دیده اید ، که بانوان خانه دار ، یا کارمند ، چند وقت یک بار چیدمان خانه را تغییر می دهند ، تا از ملال یکنواختی ، رها شوند و روحیه ی نوی کسب کنند . روحیه نو ، نیروی تازه به جان می بخشد و انسان را برای کار نو و کوشش افزون تر ، پویایی می افزاید .

 از همه ی این سخنان که بگذزیم ، لازم است پا به پای زمان پیش برویم . زمان درگذز است و پیوسته در تحول و تغییر . هر روز ، کالایی نو و خدمتی نو و بازاری نو عرضه می شود و جهانی نو و طرحی نو درافکنده می شود . زندگی فردی و اجتماعیِ بشر دوران گوناگونی را گذرانده است : عصر شکار وغارنشینی ، عصر شبانی ، عصر کشاورزی ، عصر صنعتی ، فرا صنعتی ، و اینک عصر فناوری های هوشمند و عصر ارتباطات میکروالکترونیک . هیچ انسانی که صفت « اُنس» و الفت را یدک می کشد ، بی ارتباط با دیگر انسانها ، نمی تواند زندگی کند .  

۲- پیش زمینه ی تغییر

برای ایجاد تغییر ، چه باید کرد ؟ در چه موقعیتی ، یک مکان ، یک پدیده ، یک انسان ، یک نهاد ، یک سازمان وو نیاز به تغییر دارد ؟ یا چرا نیاز به تغییر هست ؟ چه گونه ؟ با چه امکاناتی ؟ چه کسی باید تغییر را موجب شود و یا مجری چه کسی باید باشد ؟

اینها ، پرسش هایی است که نیاز به پاسخ دارد ؟

به زبانی ساده می توان به این پرسش ها پاسخ گفت .

شما ، لباس تان ، کهنه یا پاره می شود ، نیاز به تعویض یا ترمیم دارد و اقدام می کنید ؛ یا کهنه هم نشده ، عید نوروز فرارسیده ، بنا به آداب نوروز ، لباس نو می خرید . مبلمان خانه تان کهنه شده یا پوسیده شده ، یا دلتان را زده ، به سمسار می دهید و نو می خرید .شب عید است ، برای آنکه نوبودن را به خانه بیاورید ، خانه تکانی می کنید .  اتومبیل تان ، خانه و محله تان و هر گونه امکانات زندگی تان ، را به هر بهانه تغیر می دهید .

۲ – ۱ خانه تکانی سازمانی - یک سازمان و نهاد اجتماعی ، یا اقتصادی و تجاری ، هم برای اینکه بتواند حیات خود را پی بگیرد ، ناگزیر است دست به خانه تکانی هایی بزند . چه گونه یک سازمان کهنه و فرسوده می شود و نیاز به تحول دارد ؟

مصادیق کهنگی :

-   ۲ – ۱ – ۱ هرسازمان ، دارای قوانین و مقررات و آیین نامه هایی است که بر اساس آن اداره می شود . درراستای کار هایی که پیش می آید ، وزیر ، یا بالاترین مقام سازمان ، به اقتضای کار ، بخشنامه هایی خطاب به کارکنان ، صادر می کند . روش اداره سازمان بر اساس قوانین ، کاری اصولی است ؛ اما ، قوانین هم پس از گذشت زمان ، و پیش آمدن شرایط نو ، کارآیی و اقتضائات خود را ازدست می دهد ، یا روزآمد تلقّی نمی شود و ضرورتِ تجدید نظر در آن احساس می شود .به عبارتی دیگر ، قوانین با زمان پیش نمی رود و به قول معروف ، « دست و پاگیر» می شود .  همین «تجدید نظر» در قوانین ، نوعی ضرورت تغییر است .

-  ۲ – ۱ – ۲  نیروی انسانی سازمان ، پس از گذشت زمان ، به اجرای کار های یکنواخت و همچنین به یک نوع روزمرّگی عادت می کند؛ و از نظر اطلاعات عمومی و تخصّصی کار خود هم ، درجا می زند و به قول معروف ، روزآمد نمی شود . در چنین شرایطی ، سازمان ضرورت آموزش های ضمن خدمت را برای کارکنانش احساس می کند . بسیاری یا برخِ از کارکنان ، چنین آموزش هایی راجدّی نمی گیرند و فکر می کنند ، همین قدر که در ارتقاء شان تأثیر دارد ، کفایت می کند و در صدد یادگیری عمقی آموزه ها بر نمی آیند . هنوز هم ، پس از ده بیست سال ، که از استقرار سامانه های رایانه ای و اینترنتی بر روی میز بسیاری از کارکنان ، بعضی از آنها ، توانایی حدّ اقلّ بهره مندی از آن را ندارند .

-  ۲ – ۱ -۳ هنوز هم پس از گذشتِ بیش از 50 سال از جهانی شدن سامانه های رایانه ای ، و گذشت بیش از 40 سال در ایران و گذشت حدود بیست - سی سال از رواجِ ارتباطاتِ الکترونیکی و اینترنتی در ایران ، ضعف این امکانات ، از نظر کمی پهنای باند و سرعت اینترنت ، بر همگان ، چه دولت و چه مردم ، آشکار و ملموس است .

۲ – ۲ ضروت تغییر و تحول - همه ی این مصادیق کهنگی و فرسودگی و عقب ماندگی سازمانها ، ضروت تغییر و تجدید نظر در ساختار و روش و مدیریت را افزون می کند .

۲ – ۳تحول چیست ؟

زیباترین شعارمعنوی ، یا زیباترین دعای مسلمانان یاایرانیان مسلمان، هنگام تحویل سال و نوروز ایرانی ، ادا می شود : یا محوّل الحول و الاحوال – حوّل حالنا الی احسن الحال .

«احسن الحال» چیست ؟ همان بهترین حال است . مصادیق بهترین چیست ؟ می توان چنین یاد کرد : آرامش ، آسایش ، تندرستی ، نشاط و ...

درواقع ، حال خوب یا بهترین حال ، باید همگانی باشد . اگر شما رفاه ، امکانات مطلوب و مطبوع زندگی داشته باشی و دیگران نداشته باشند ، طبیعتاً باید رنج ببری و این لازمه ی انسانیت است . شعری از حافظ ، این مدّعا را پاسخگوست :

رُخ تو در دلم آمد ؛ مُراد خواهم یافت

چرا که حال نکو ، در قفای فال نکوست .

به سخنی دیگر : هنگامی که شما روی محبوب یا روی خوش هرکس را که می بینی ، شاد می شوی و به «مُراد»دل می رسی . در باور های مردم هست که : از خانه که بیرون می آیند ، اگر به انسانی ، به قول مردم ، خوش طینت برخورد کنند ، آن روز ، روز خوبی برای آنها خواهد بود ؛ در واقع «فال نکو» به دنبال دارد . در هرصورت ،لازمه ی « حال نکو » ، نکو بودن حال همه است . آدمی که در زندگی مشکلاتی دارد ، طبیعتاً نیروی منفی به دیگران القا می کند . و بر عکس ف انسان هایی که آرامش خاطر دارند ، با روی خوش برخورد می کنند و نیروی مثبت به دیگران می دهند . و از این رهگذر ، انسانهای با نیروی مثبت ، با طیب خاطر برای زندگی شخصی و اجتماعی ،کوشش می کنند و نتیجه ی کارشان ، مطلوب و مطبوع خواهد بود .

2 – ۴ تحول سازمانی و الزامات آن ؟

تحول سازمانی ، درواقع ، دورریختن ساختار کهنه و بنا کردن ساختاری نو است . و البته از نظام موجود ، و از مصالح آن می توان و باید بهره مند شد . آنچه سودمند است ، نگه داشت و آنچه بوی کهنگی می دهد ، کنار گذاشت .

الزامات تحول سارزمانی :

2 – 4 – 1 تحول گروهی است :

تغيير و تحول ، بطریق اولی ، در سازمانها هم باید ، مستمرّ باشد . قید « بطریق اولی» از این جهت است که ، سازمان یک نهاد است و از گروهی انسان تشکیل شده و باید دست به دست یکدیگر دهند و کار گروهی کنند تا سازمان به اهداف خود برسد و نتیجه ی آن شامل خال مخاطبان و مشتریان وی خواهد بود .

2 – 4 – 2 اندیشه و تأمّل

در سازمان ، افراد باید فرصت فکر کردن داشته باشند تا بتوانند درکارهای خود تغیر و تحول ایجاد کنند ؛ اگر یکسره گرفتار کار باشند ، اندیشه و تأمّل و تدبِر از آنها گرفته می شود و دچار همان معضلی می شوند که از آن با عنوان « کهنگی و یکنواختی » یاد می کنیم وحاصل آن بیماری ملال است و دل نبستن به کار.

2 -4 -3 باورمندی کارکنان و مدیران

یکی از الزامات تحول در سازمان ، باور داشتن کارکنان و مدیران به آن است .

2 – 4 – 4    نظام نو را باید با بهره گیری از تجربیات گذشتگان ، بنا کرد . این سخن دور از واقعیت نیست که : «گذشته پایه و بنیانِ حال و وآینده است » (بهار)

2 – 4 – 5 تغيير و تحوّل از يک روند ممتد پيروي می کند و هيچ گاه متوقف نمي شود ؛ و به محض توقف تغيير و تحول، رشد و پيشرفت شما هم متوقف مي شود.

۲ – ۴ – ۶ مسؤولیت پذیری ، از خصلت های بسیار ضروری انسانهای سازمانی در هرشرایطی است .

۲ – ۴ – ۷ تعلّق خاطر : بسیاری از کارکنان ، سازمان را محل و مکان حضور فیزیک خود و دریافت مستمری یی به نام « حقوق» می دانند که سی سال ، در روزهای کاری اداری ،بیایند و بروند و در پایان هر برج حقوق خود را بگیرندو پس از سی سال بازنشسته بشوند و بروند و حقوق بازنشستگی بگیرند و پس از چند سال و فرارسیدن کهولت و پیری و مرگ و میر !

چنین کارمندی ، در تمام عمر اداری خود ، دچار نوعی مرگ تدریجی است . در واقع ، پویایی و جنب و جوش ، زندگی را می سازد . و باز به قول اقبال لاهوری « موجیم ، که آسودگی ما ، عدم ماست .»

حاصل کلام آن که : تحوّل ، چون رودی است که همیشه جاری است و اگر متوقف شود و دنباله نداشته باشد ، سازمان ، دوباره ، دچاررکود و خمودگی و یکنواختی و ملال می شود و طبعاً بر کارکنان نیز اثر می گذارد . 

۳ امرداد ۱۳۹۲ / با نظر مساعد دکتر داوود زارعیان

................................

*ولی الله درودیان

 

 

روز خبرنگار +همسر همراه یا تلفن همراه ؟

 

روز خبرنگار

 

سلام بر شما خبرنگاران باد.    

پیشاپیش عید فطر و روز خبرنگار (۱۷ امرداد ۱۳۹۲) را به شما تبریک می

 گویم .همه وبلاگ نویسان ، خبرنگارند.

روز ۱۷ امرداد یاد آور شهادت محمود صارمی خبرنگار است . خدایش رحمت

 کناد . خبرنگاران چشم وگوش مردم وجامعه اند .

خبرنگاری و روزنامه نگاری ، شغلی مقدس است . قداست وحرمت آن را

حفظ کنیم . حفظ حق و حقوق و حرمت انسان ها ، پاسداری از حرمت و

 قداست حرفه ی خبرنگاری و روزنامه نگاری است .رعایت نکردن حقوق

و حرمت انسان ها ، هم ضد اصول اخلاق و قانون است ، هم زیبنده

 ی یک روزنامه نگار نیست . وبلاگ نویسان هم ، خبرنگارند.

خدانگهدار شما باد . ۱۴ امرداد ۱۳۹۲

 

 

   با داشتن یک همسر خوب و مهربان  
 
     هیچکس تنها نیست.   
 
اگر آنگونه که با تلفن همراهتان برخورد می‌کنید،
 با همسرتان بر خورد میکردید ،
 اکنون خوشبخترین فردِ دنیا بودید.
  اگر هر روز شارژش می کردید،
بااو، در روز از همه بیشتر صحبت می کردید،
پایِ صحبت‌هایش می نشستید،
پیغام‌هایش را دریافت می کردید ...
پول خرجش می کردید،
برایش زیور آلاتِ تزیینی می خریدید،
دورش یک محافظ محکم می کشیدید،
در نبودش ،احساسِ کمبود می کردید،
حاضر نبودید کسی‌ نزدیکش شود ،
حتی مطالبِ خصوصی تان را به حافظه اش می سپردید،
همیشه و همه‌جا همراهتان بود ؛
حتی در اوج تنهایی‌.
و اگر همیشه... همراهِ اول تان بود؛
با داشتن یک همسر خوب و مهربان
هیچکس تنها نیست.